Dialog

Typ modálního okna nesoucí důležité informace nebo žádá po uživateli učinit rozhodnutí.

Základní struktura

<div class="MessageBox">
    <div class="Header">
        <div>Title</div>
    </div>
    <div class="Content">
        <div>Lorem ipsum dolor sit amet…</div>
    </div>
    <div class="bottom-buttons">
        <div class="standard-buttons">
            <button class="btn btn-large primary">Button</button>
            <button class="btn btn-large flat">Button</button>
        </div>
    </div>
</div>

Nadpis

Dialog komunikuje s uživatelem pomocí nadpisu a tlačítky.

Ano

Jděte přímo k věci - ptejte se na konkrétní otázku nebo formulujte výstižný nadpis.

Ne

Do nadpisu nepatří následující informace:

Obecné otázky

Jste si opravdu jisti?

Přejete si pokračovat?

Jedná se o zcela zbytečný text, protože nemá žádnou informační hodnotu. Namísto prázdných vět se uživatele rovnou ptejte na danou záležitost.

Upozornění

Pozor!

Nastala chyba!

Uživatel by měl být o nestandardním stavu aplikace informován smysluplným textem v neutrálním tónu. Vykřičíky jsou nezdvořilé, namísto "Pozor" nebo "Chyba" je vhodnější uživateli rovnou sdělit potřebou informaci.

Omluvy

Omlouváme se za…

Je nám líto, ale…

Omluvami dáváme navenek najevo, že o výskytu případného nedostatku víme, ale neumíme ji napravit. Raději uživatele naveďte, co má v tomto okamžiju dělat.

Pokud je informace natolik jednoduchá a zřejmá, je možné titulek vynechat a zobrazit pouze tělo zprávy.


Tlačítka

Jsou častým komunikačním prvkem mezi uživatelem a počítačem. Jejich správné pojmenování je kritickým bodem v použitelnosti a přívětivosti aplikace.

Podle významu podávané inforamce lze dialog do tří základních typů:

Oznámení

Uživateli je nabídnuto pouze jedno tlačítko pro zavření dialogu – typicky "Zavřít" nebo jiné tlačítko s popiskem semanticky navazujícím na zobrazenou informaci.

Rozhodnutí

Uživatel je dotázán, aby rozhodl o situaci, kvůli které byl dialog zobrazen. Primární (potvrzovací) tlačítko je vždy umístěno zcela vpravo, sekundární (zamítací) potom nalevo.

Pojmenování tlačítek

Ano

Tlačítka pojmenovávejte podle akcí, které vykonávají. Bez nutnosti pamatovat si (nebo dokonce vůbec číst) nadpis a text dialogu umožníte uživateli rychlé a přirozené rozhodnutí.

Ne

Nepoužívejte obecné názvy jako "Ano", "Ne". Zvyšujete tím kognitivní zátěž uživatele – musí v krátkodobé paměti uchovávat informace z dialogu. V případě přerušení práce vnějšími vlivy musí uživatel pro rozhodnutí celý text dialogu opět přečíst.